Perfectionisme en Uitstelgedrag - Agema Coaching
Perfectionisme

Zou jij er aan beginnen?

Wat is de link tussen uitstelgedrag en perfectionisme?

Iedereen weet dat Uitstelgedrag verkeerd is. En Perfectionisme is goed, toch? Nee dus. Beiden zorgen voor problemen en ze zijn zelfs vaak met elkaar verbonden. Dit is een pad dat ik zelf bewandeld heb, en ik weet wat de keerzijde hiervan kan zijn. Samen vormen uitstelgedrag en perfectionisme immers een oneindige lus die je productiviteit kan vernietigen en je mentaal onderuit kan halen.

Problemen van Perfectionisme

Van deze twee lijkt perfectionisme het meest subtiel, het moeilijkst te herkennen. Hoe weet je of jij van de perfectionistische strekking bent?

  • Perfectionisten focussen zich vaak op de resultaten en niet op het proces. En die resultaten zijn best nog goed ook.
  • Ondanks het feit dat ze vaak goed presteren zijn gevoelens van voldoening meestal maar tijdelijk. Dit komt doordat ze er van overtuigd zijn dat er steeds meer te doen en meer te bereiken.
  • Perfectionisten zijn erg kritisch voor zichzelf en kunnen ze zichzelf voor het hoofd slaan voor de kleinste dingen die mis gaan.
  • Perfectionisten starten vaak erg enthousiast om op het einde ten prooi te vallen aan vermoeidheid.

Kenmerken van Uitstelgedrag

Uitstelgedrag is vaak een symptoom van perfectionisme. Perfectionisten vrezen dat ze niet in staat zijn om een taak perfect te voltooien, daarom stellen ze die taak zo lang mogelijk uit. Dit vloeit voort uit de angst dat niet voldoen aan de verwachtingen een slecht beeld geeft over hun persoonlijkheid. Verder vrezen ze dat het niet slagen kritiek of spot zal opwekken, hetzij van dat stemmetje in hun eigen hoofd of van buitenaf. Hoe hoger de angst voor mislukking en spot, hoe meer perfectionisten uitstellen.

Ter verduidelijking, uitstelgedrag is geen luiheid. Het is meer een misplaatst gevoel voor activiteiten en is gebaseerd op een lage tolerantie voor frustratie en mislukking. Als ze het gevoel hebben dat ze een uitdaging niet aan kunnen, omzeilen ze het ongemak door middel van afleiding. Studies tonen aan dat er ook een cognitieve aspect is: mensen stellen uit wanneer ze concrete taken bekijken in abstracte termen. Bijvoorbeeld, als je het voltooien van een taak vertraagd die lang lijkt te duren, alleen om te beseffen dat het minder lang duurde dan je aanvankelijk dacht.

Uitstelgedrag is eenvoudig te herkennen. Ben je bezig met de taak waarmee je bezig zou moeten zijn? Of ben je willekeurig aan het surfen, facebook updates aan het lezen, video’s aan het bekijken, … Als je met een van de laatste taken bezig bent is de kans groot dat je aan het uitstellen bent. Veel meer dan uitzoeken welke vorm van uitstelgedrag je vertoont is het beter te gaan zoeken naar de oorzaak.

Dit zijn enkele veel voorkomende oorzaken van uitstelgedrag:

  • Angst om iets af te werken
  • Angst voor imperfectie
  • Gebrek aan zelfvertrouwen
  • Gebrek aan focus
  • Besluiteloosheid
  • Verveling door kleine dingen

Waarom moet je de lus doorbreken?

Ondanks de negatieve gevolgen van uitstelgedrag en perfectionisme, is het een gedrag waar je makkelijk op terug vakt, omdat het vertrouwd is. Daarom is het nodig die lus te doorbreken. Al was het maar omdat je teveel tijd verspilt door jezelf verwijten te maken. door het uitstellen van de taken die je jezelf hebt opgelegd. Wil je echt de updates van je vrienden volgen op Facebook als je een voorstel zou moeten uitschrijven voor een nieuwe klant?

Een andere reden om de lus te doorbreken is dat perfectionisme (en het bijhorende uitstelgedrag)  de vijand is van creativiteit, productiviteit en je geestelijke gezondheid. Omdat perfectionisten zo bezig zijn met het resultaat dat precies goed moet zijn, zijn ze het slachtoffer van risicomijdend denken, wat innovatie en creativiteit remt. Ironisch genoeg zijn succesvolle perfectionisten-uitstellers succesvol ondanks hun gedrag, niet dankzij.

Tot slot, zowel perfectionisme en uitstelgedrag eisen hun tol op lange termijn. Dit zowel op de geestelijke als de lichamelijke gezondheid. De disfunctionele denken van perfectionisme kan giftig zijn, wat vaak leidt tot ontmoediging, zelftwijfel en mentale uitputting. Uitstel is evenzeer schadelijk. Niet alleen verkwisten uitsteller kostbare middelen als tijd, aandacht en focus, maar de constante stress veroorzaakt door uitstel zal uiteindelijk leiden tot problemen zoals verstoring van het immuunsysteem, problemen met de spijsvertering en slapeloosheid.

Ben jij perfectionist?

Herken jij wat hier beschreven staat? Ben jij dus perfectionist? Stel jij dan ook wel eens uit omwille van de beschreven redenen? Als jij je nu afvraagt of de manier waarop jij uitstelt te maken heeft met perfectionisme, schrijf dan een reactie hieronder.

Gelijkaardige berichten:
Getagd op:        

2 reacties op “Perfectionisme en Uitstelgedrag

  • 22 september 2015 op 14:21
    Permante link

    Pffft, hoe confronterend is dees zeg! Ik herken me hier helemaal in. Komt nog bij dat ik, net zoals iedereen op deze aardkloot gezegend is met een massa talenten. In mijn vlucht voor de angst om te falen gebruik ik al mijn talenten om elke keer weer iets nieuws te beginnen, zonder het vorige af te werken. En dat is dan weer frustrerend omdat het zoveelste project daar weer onafgewerkt ligt.
    Ik zeg altijd:”Ik kan veel, op alle gebied, maar ik blink in niets uit”, hoewel anderen vinden dat ik mijn talenten ten volle benut geeft me dit geen voldoening.

    Beantwoorden
    • 22 september 2015 op 14:32
      Permante link

      Beste Flip,

      Hartelijk dank voor deze eerlijke en open reactie. Het gevoel dat je hier beschrijft is voor veel perfectionisten herkenbaar.

      Uit je reactie merk ik dat buitenstaanders duidelijk je talenten zien. En dat is iets om fier op te zijn. Ik begrijp zeer goed dat jij het gevoel hebt dat je daar maar fier op kan zijn als je er ook iets mee afwerkt.

      Wil je hier iets aan doen mag je steeds contact met me opnemen. Intussen wens ik je heel veel succes met het afwerken van je projecten.

      Peter

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.