Top 10 uitdagingen van time management - Agema Coaching
Uitdagingen, zakenman loopt rondjes in klok

renjith krishnan @freedigitalphotos.net

We hebben allemaal 168 uur in een week. Hiervan zijn er 37 tot 40 per week de officiële werkuren. Ja, jij doet er waarschijnlijk meer…

Hoewel we allemaal 168 uur in een week hebben, krijgen sommige mensen veel meer gedaan in die tijd dan anderen. Meer nog, zij die meer gedaan krijgen lijken vaak ook minder vermoeid te zijn, dan die anderen die voortdurend gefrustreerd lijken. Wat zijn dan de obstakels die mensen er van weerhouden om gedaan te krijgen wat ze willen doen?

Ik ben al 3 jaar bezig met time management en heb al trainingen gegeven, 1-op-1 coaching sessies gedaan en lezingen gehouden. Telkens merk ik dat er een top 10 van obstakels is waar mensen tegenaan lopen.
Dit zijn de 10 grootste uitdagingen in time management…

  1. Overweldigd voelen – Je overweldigd voelen komt vaak van 2 gedachten voort. De eerste is de gedachte dat je alles alleen moet doen. Hierdoor krijg je letterlijk veel te veel op je takenlijst en kijk je op tegen bergen. Het tweede is het gedacht dat alles nu moet gebeuren. Je kan dit voorkomen door je focus te houden op een paar belangrijke taken. De uitdaging is prioriteit leggen en nee durven zeggen tegen taken die niet op je lijstje staan. Maak ’s avonds een takenlijst voor de volgende dag, en zet daar alleen taken op voor morgen. Dan kan je het gevoel krijgen dat je alles moet doen, want dat klopt voor die lijst.
  2. Altijd in reactieve mode staan – Wie vast zit in een reactieve mode, heeft het moeilijk om voortgang te boeken in zijn belangrijke taken. De uitdaging hier is om elke dag tijd te reserveren om aan je belangrijkste taken te werken en problemen op te lossen voor ze een crisis worden.
  3. Niet afwerken wat je gestart bent – Werken aan een project en het dan niet afwerken, is tijdsverlies. Meer nog, aangezien wat je doet vaak voor iemand anders is, moet je die taken niet alleen afwerken, je moet ze ook presentabel maken, zodat de andere partij de waarde ervan inziet.
  4. Niet stoppen met wat niet meer de moeite waard is – Het is niet eenvoudig om te stoppen waar we mee bezig zijn, ook al is het niet meer de moeite waard om er aan verder te doen. We hebben vaak moeite met verlies, en iets stoppen dat je gestart bent is ook verlies. De uitdaging is dan ook te leren je verliezen te aanvaarden en verder te gaan. Je moet dan vaak ook slecht nieuws brengen aan de betrokken partijen. Dat maakt het alleen maar extra moeilijk.
  5. Uitstellen – Een goede reden om uit te stellen blijkt vaak te zijn dat we de taak niet zelf hebben gekozen. Taken die je zelf niet hebt gekozen, die opgelegd zijn door anderen, zijn vaak de eerste die we uitstellen. De uitdaging is hier om te aanvaarden dat iemand anders je een taak geeft en dat dit niet schadelijk is voor je.
  6. Ik heb niet genoeg energie – Er zijn een paar dingen die er voor kunnen zorgen dat jij meer energie hebt. Ten eerste je voeding. Snelle suikers, en veel vetten vragen veel van je energie. Een lichte lunch helpt vaal al tegen een middagdipje. De uitdaging om meer energie te hebben is gezonder en lichter eten, voldoende slapen en regelmatig sporten.
  7. Je laten afleiden – De afleidingen komen vaak van onbelangrijke zaken. De uitdaging is om geconcentreerd te blijven werken en niet toe te geven aan de afleiding. Start met 1 uur per dag van geconcentreerd werken e, voer de duur op als het goed gaat. Geconcentreerd werken zal snel een gewoonte worden.
  8. Geen voldoening hebben van je werk – Hoewel die taak toch wel belangrijk was voor je, voel je geen voldoening nu ze klaar is. De uitdaging is de waarde te zien van de taken die je doet. Dat kan door elk doel op te schrijven. Als je een doel haalt kan je er weer eens naar kijken, wat was het dat je toen zo motiveerde?
  9. Niet nee kunnen zeggen – Gezien tijd de duurste bron is in bedrijven, is het noodzakelijk dat jij je tijd beschermt. Dat kan door regelmatig nee te zeggen. Dat is niet eenvoudig, maar door oefening zal het steeds beter gaan.
  10. Ik weet niet wat ik wil – Niet weten wat je wil is de meest voorkomende uitdaging in time management. Reserveer even tijd om na te denken over wat je doelen zijn, waar jij wil bereiken. Doe dit dagelijks. De meest succesvolle mensen zijn zich bewust van het belang van ‘Denk Tijd’ en maken hier bewust tijd voor in hun agenda. De uitdaging is hier duidelijk het helder krijgen van wat je wil bereiken.

Dat zijn 10 vaak voorkomende uitdagingen in time management. Laat in het commentaarveld hieronder weten welke uitdaging jij als eerste gaat aanpakken.

Gelijkaardige berichten:
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *