Social Media op de Werkvloer - Agema Coaching
Social Media op de werkvloer

Unsplash

Social media en productiviteit

Social media zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het lijkt wel alsof er dagelijks een nieuw platform opduikt. De meeste mensen zijn dan ook lid van een of meerdere sociale netwerken.

De belofte van de technologische ontwikkeling was dat ze zouden leiden tot een stijging in de productiviteit. Dit zou ertoe moeten leiden dat werknemers maximaal 30 uur per week moeten werken en op pensioen kunnen op 58 jaar.

Het tegendeel is waar. We werken allemaal samen steeds langer, presteren grotendeels 40 uur of meer per week en de productiviteit stijgt nauwelijks of neemt zelfs af.

Bij veel werkgevers is de perceptie over social media ronduit negatief. Werknemers die hun tijd hierop doorbrengen zijn niet productief en kosten het bedrijf handen vol geld. Deze media ondermijnen volgens deze werkgevers ook de motivatie van de werknemer.

Is dat zo? Zijn social media inderdaad slecht voor de productiviteit?

Social Media op de Werkvloer

Er zijn bedrijven die beperkingen opleggen voor het gebruik van social media tijdens de werkuren. Anderen laten het gebruik dan weer onbeperkt toe. Feit is dat werknemers meer en meer mogelijkheden hebben om hun favoriet platform te raadplegen. Daar hebben ze al lang het netwerk van de werkgever niet meer voor nodig. Bij een onderzoek in Amerika geeft 77% van de ondervraagden aan toch op social media te zitten, ondank een verbod van de werkgever. Ik vind dat percentage eerlijk gezegd nog laag.

7 Voordelen van Social Media

  1. Ontspanning – Je kent dat wel, je hebt net een uur lang op een Excel formulier met cijfers zitten kijken. Om je mentaal even te ontspannen open je je favoriete social media kanaal. Net op dat moment zie je een schaduw over je scherm vallen. Het is je manager die naar je scherm kijkt. Wat doe jij dan? Klik je snel weg? Of leg je uit dat je even ontspanning nodig had? Ontspanning tijdens de werkuren is noodzakelijk. Door regelmatige pauzes blijf je frisser, alert en ben je minder snel vermoeid. Social media zijn in dat opzicht zeker niet slecht, je bent met je aandacht even ergens helemaal anders. Daardoor kan je na je pauze weer beter en sneller concentreren op je taak.
  2. Professionele relaties – Dankzij deze platformen staan we in contact met de hele wereld. Dat wil ook zeggen, met de hele professionele wereld. Het is dus veel eenvoudiger om je professionele relaties te onderhouden. Erg handig wanneer je een nieuwe werknemer nodig hebt, of hulp wil inroepen met een specifiek probleem. Er is altijd wel iemand die de persoon die je zoekt in zijn of haar netwerk heeft.
  3. Oplossingen vinden – Dat professionele netwerk stelt je ook in staat om sneller oplossingen te vinden voor problemen waar binnen het eigen bedrijf geen expertise voor is. Doordat je in direct contact staat gaat dat vinden van oplossingen ook erg snel.
  4. Aanwezigheid op Social Media – Soms hoor ik de uitdrukking: ‘Als een bedrijf niet op social media zit, dan bestaat het niet echt.’ Werknemers dragen op deze manier vaak mee de naam van het bedrijf uit. Dit is gratis reclame voor het bedrijf. Niet alleen ziet heel je netwerk wat jij over het bedrijf hebt geschreven, er is een grote kans dat je collega’s dit gaan delen of hierop gaan reageren. Hierdoor bereik je hun netwerk ook.
  5. Concurrentieonderzoek – Het is altijd slim om eens naar je concurrenten te kijken. Als de werknemers daar iets posten zegt dat soms vele over hun manier van werken, of denken. Als je dit goed uitspeelt kan jij hier je voordeel mee doen. Niet dat je die concurrent moet gaan kopiëren, inspiratie opdoen heeft veel meer waarde.
  6. Verspreiden van informatie – Als een bedrijf een nieuw product lanceert is het vandaag de dag belangrijk dat dit ook op social media de ronde doet. Hoe meer mensen dit delen, liken of op reageren, hoe groter de kans dat je bericht viraal gaat. Op deze manier kan het bedrijf uitgedragen worden door de werknemers.
  7. Relaties met teamleden – Verbonden zijn met teamleden stelt je in staat om je collega’s op een andere manier te leren kennen. Je leert meer over hun persoonlijkheid, dat versterkt de werking en de samenhang binnen het team.

Risico’s van social media

Het is uiteraard niet allemaal rozengeur en maneschijn. Er zijn ook risico’s verbonden aan social media op de werkvloer.

Heel vaak kom je terecht op linken naar meer informatie. De kans dat je doorklikt naar een website, of een ander kanaal is vrij groot. Dit maakt dat je heel snel langer online bent dan goed is voor je. Merk je van jezelf dat je regelmatig in deze ‘val’ trapt? Beslis dan hoeveel tijd je wil aan je online pauze en zet dan een timer. Wanneer de timer afloopt is het belangrijk dat je daadkrachtig bent en je social media afsluit om weer aan het werk te gaan.

Werkgevers en social media

Als werkgever heb je vandaag weinig keuze. Social media zijn deel van de samenleving geworden, ook binnen bedrijven. Het is niet mogelijk je werknemers de toegang volledig te ontzeggen, er zijn vandaag manieren genoeg om dit verbod te omzeilen.

Werknemers die te veel tijd doorbrengen op social media, waardoor hun productiviteit te erg daalt, kan je daar best op aanspreken. Hun overmatig gebruik is waarschijnlijk niet de oorzaak dat de werknemer niet gemotiveerd is, maar eerder een gevolg. Deze werknemer de toegang ontzeggen zal er in veel gevallen enkel toe leiden dat deze op een andere manier afleiding zal zoeken.

Hoe omgaan met social media op de werkvloer?

Het is niet alleen moeilijk om social media op de werkvloer te verbieden, je mist ook een aantal voordelen die eigen zijn aan de manier van werken die we hebben gekregen dankzij de technologische ontwikkelingen.

Het is beter om werknemers op te leiden hoe ze er verstandig mee kunnen omgaan. Leer werknemers dat het zinvol is om regelmatig een korte pauze te nemen en zo de batterij te herladen.

Leer hen ook dat social media gebruikt kan worden om het bedrijf beter te laten draaien, om op een eenvoudige manier oplossingen en hulp te vinden, dat ze door het verstandig te gebruiken beter kunnen presteren, met ondersteuning van de werkgever.

Wat denk jij hiervan? Moet het mogelijk zijn om social media te gebruiken op de werkvloer? Laat het weten in de reacties onder dit artikel.

Gelijkaardige berichten:
Getagd op:        

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.