Werknemers motiveren met Smart doelen - Agema Coaching

SMART-doelenOm je werknemers te motiveren zijn SMART-doelen een absolute noodzaak. Door hier gebruik van te maken creëer je een omgeving waarin ze kunnen winnen, en zich winnaar kunnen voelen.

In het stellen van Smart-doelen zegt de 10/90 regel dat de eerste 10% van de tijd die spendeert aan het duidelijk krijgen van je doelen, je achteraf 90% van de tijd zal besparen. Het kan je ook 90% van de fouten, de kosten of tijd van anderen besparen.

Daarom geef ik je hier 5 tips om SMART-doelen te gebruiken in management.

Let goed op de specifieke technieken bij het stellen van doelen. Ze zijn ontworpen om uw hele team aan te moedigen en te motiveren om hun doelen te bereiken.

  1. Stel SMART-doelen

S          = Specifiek
M        = Meetbaar
A         = Acceptabel
R         = Realistisch
T          = Tijdsgebonden

Specifiek
Het is voor iedereen duidelijk wat er moet gebeuren, wie wat moet doen en wat er moet opgeleverd worden. Een kind kan zeggen hoe dit je bij je doel staat. Het is duidelijk en eenduidig.

Meetbaar
Spreek niet in woorden als meer of minder. Wil je meer klanttevredenheid? Hoeveel is meer? Als je 1 klant meer hebt die tevreden is, is het dan goed, of is dat bij 100 klanten? Of bij 100%? Meer gaan sporten? Of 3 maal per week gaan sporten?

Acceptabel
Er is geen bezwaar, ethisch moreel, wettelijk om dit te doen. Niet alleen voor jezelf, ook voor je collega’s, management en eventueel klanten.

Realistisch
De doelen die je stelt moeten ook waar kunnen worden gemaakt. Alle middelen, materieel of kennis moet aanwezig zijn om het doel te kunnen bereiken.

Tijdsgebonden
Met een specifiek schema om een doel te bereiken is het veel eenvoudiger om dit waar te maken.

  1. Definieer de win
    Definiëren wat winnen is kan een belangrijke factor zijn in het motiveren van werknemers. Een personeelslid moet weten wat hij moet bereiken, om te weten of het ook effectief bereikt is. Je werknemers moeten duidelijk weten wat jij een win noemt. Ze moeten precies weten wat ze moeten doen om een taak af te ronden en een project af te sluiten.Bij het definiëren van een groot project, dat maanden of jaren kan duren, stel je mijlpalen op. Zo kunnen ook kortlopende doelen worden bereikt.
  1. Motiveer werknemer met successen
    Een werknemer voelt zich een winnaar, als hij slaagt in een taak en het doel kan bereiken. Als hij de resultaten op kan leveren die worden verwacht. Als manager moet je niet alleen je mensen motiveren, je moet hen ook succes laten ervaren.Als iemand een taak heeft gekregen die te zwaar is, dan moet de manager deze aanpassen, een deel aan iemand anders toewijzen en de taak voor de werknemer beheersbaar maken.

    De beste manier om nieuwe medewerkers te motiveren is om hen een reeks kleine taken te geven die duidelijk binnen hun vermogen liggen.

  1. Geef individuele erkenning en stel bereikbare doelen
    Iedereen heeft erkenning nodig voor het geleverde werk, door de mensen om hen heen en vooral boven hen. Gezien je team intrinsiek gemotiveerd is, is het de erkenning die ze zullen ontvangen voor een afgewerkte taak die hen motiveert om een extraatje te doen.
  1. Geef beloningen
    Dit is de kers op de taart. Je bereikt maar zoveel met erkenning en waardering. Op een gegeven moment moet je uitstekende resultaten belonen.Een beloning kan zowel tastbaar als ontastbaar zijn. Een tastbare beloning is materiaal, of geld. Het kan een cadeaubon zijn, een bonus of een opslag. Deze beloningen zijn geweldig om iemand te belonen en zetten de mensen aan om goed te blijven presteren.

    Een niet tastbare beloning is bijvoorbeeld een werknemer mee uit eten nemen om een succes te vieren. Het kan ook een grotere werkruimte zijn, een nieuwe stoel.

Gemotiveerde werknemers

Gebruik deze 5 tips om werknemers te motiveren, en zorg dat de omschrijving van de taken altijd SMART is. Motiveer je werknemers op de juiste manier en creëert een sterk team dat werkt op vertrouwen.

Welk van deze 5 tips vindt jij het meest waardevol? Laat het weten in de reacties onder dit bericht!

Gelijkaardige berichten:
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *