Hoe werken voor meerdere managers (Deel 2) - Agema Coaching

Dit is het tweede deel in het artikel ‘Hoe werken voor meerdere managers’. Voor deel 1 klik hier.

Bij het werken voor meerdere managers is het bijna onvermijdelijk dat er op een gegeven moment zoveel op je afkomt dat je het overzicht verliest. Dat je niet meer precies weet welke manager wat verwacht of wanneer. dat is het moment dat de stress toeslaat omdat je aandacht verdeeld is over meerdere projecten en meerdere hiërarchische lijnen.

  1. Duidelijke rollen en verantwoordelijkheden
    Zorg dat je rol en verantwoordelijkheid voor elke manager, en voor jezelf,  duidelijk is. Dat neemt al een belangrijke oorzaak van de stress weg wanneer je rapporteert aan meerdere managers. Stel een lijst op van rollen en verantwoordelijkheden voor elke manager en vraag of ze hiermee akkoord gaan. Indien dit niet zo is, vraag dan expliciet naar hun verwachtingen.
  2. Neem problemen op het werk niet persoonlijk
    Het kan moeilijk zijn om werk-gerelateerde problemen niet persoonlijk te nemen. Onder de druk van het werk en het rapporteren naar meerdere managers, kan je het gevoel krijgen dat alles wat fout gaat jouw schuld is. Het kan nuttig zijn om te onthouden dat in die situaties werkgerelateerde problemen waarschijnlijk een gevolg zijn van omstandigheden in plaats van wat je verkeerd hebt gedaan.
  3. Omgaan met een moeilijke baas
    Als een manager je het moeilijk maakt, of de werkrelatie moeilijk is, dan kan dit stress geven. In dit geval is de beste manier om hier open over te communiceren met de betreffende manager.

    • Communiceer pro-actief met je manager.
    • Leer je manager kennen en ga op zoek naar gedeelde interesses. Dit helpt om elkaar in een ander daglicht te zien.
    • Zodra je een soort van verstandhouding hebt, kunt je terloops je baas laten weten hoeveel je het bedrijf en je baan waardeert
    • Je kan je manager ook vragen om suggesties om de persoonlijke relatie te verbeteren.Zeg: “Ik heb het gevoel dat het goed gaat, ik wil gewoon even vragen of er iets is dat je wil veranderen?”.
  4. Gebruik de structuur in je voordeel
    Rapporteren aan meerdere managers kan stresserend zijn, het kan echter ook in je voordeel spelen. Je kan de structuur gebruiken om je carrière vooruit te laten gaan of professionele gunsten te krijgen als nodig is.

    • Zoek manieren om bondgenoten te maken van elke manager. Je kan dit op een subtiele manier doen door je manager te leren kennen, door kleine gunsten voor hen te doen en door een goede professionele verstandhouding met hen te onderhouden.
    • Spendeer meer tijd en energie aan de manager van wie de positie het dichts aanleunt bij je professionele doelen. Wil je bijvoorbeeld evolueren naar sales, onderhoud dan nauwe contacten met de sales manager. Leer de manager die je verder kan helpen beter kennen.
    • Zoek uit welke manager het meest geneigd is je verder te helpen met een werkgerelateerde vraag.

Stress met meerdere managers

Je werk is zo al stresserend genoeg, als je dan ook nog eens voor meerdere managers werk loopt die stress alleen maar op. Met deze tips kan je die stress beperkt houden.

Ervaar jij stress door het werken voor meerdere managers? Deel je ervaring in de reacties hieronder!

Gelijkaardige berichten:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *