Je goede voornemens voor dit jaar - Agema Coaching

voornemensHet is nog 4 dagen tot nieuwjaar. Dit is dus de uitgelezen periode om goede voornemens te maken voor het komende jaar. Ben jij al begonnen met je goede voornemens? Of doe je daar niet aan mee?

Persoonlijk vind ik dit een goede periode omdat je nu gelijk doelen kan stellen voor een heel jaar. Je hersenen houden van een afgebakend geheel. Het blijft zo ook overzichtelijk. Je hebt automatisch een herinnering aan wanneer de periode van je goede voornemens afloopt en een nieuwe begint. Ditmaal hopelijk met een nieuw set goede voornemens.

Of je er nu aan mee doet of niet, je hebt waarschijnlijk ook al gemerkt dat de voornemens die we maken bij de start van een nieuw jaar vaak een kort leven beschoren zijn. Waarom is dat zo?

  1. Niet Specifiek genoeg – De voornemens die we ons maken klinken als: ‘Ik ga meer sporten.’, ‘Ik ga dit jaar op dieet’, ‘Ik ga dit jaar stoppen met roken’. Wat hier ontbreekt is een duidelijk eindpunt. Zet op elk voornemen een heel precieze einddatum. Als je goede voornemen zo klinkt: ‘Tegen 1 maart wil ik minimaal 2 keer per week sporten’, ‘Tegen 1 april wil ik 5 kg afgevallen zijn’. Zeg deze zinnen een keer hardop, en voel het verschil eens. Voel jij ook dat je voornemen op dat moment een stuk concreter is?
  2. Te groot – Als het doel dat je jezelf stelt te groot is, dan is de kans groot dat je er niet mee doorgaat. Zorg dat je klein begint, dat motiveert meer. Eenmaal je een kleiner doel hebt bereikt kan je dingen toevoegen en je doel weer groter maken. Je kan bijvoorbeeld bij en zeer groot doel werken met doelen per kwartaal. Elk kwartaal voeg je dan iets toe zodat je op het einde van het jaar je ultieme doel bereikt.
  3. Je wilt het niet graag genoeg – Laten we eerlijk zijn, een goede gezondheid klinkt aanlokkelijk. Meer gaan sporten, zeker in het begin, is misschien minder leuk. Of stoppen met roken, dat is ook niet leuk. Als het proces niet leuk is, maar het einddoel wel, herinner dan jezelf regelmatig aan het resultaat dat je wil bereiken. Dit kan je motiveren om vol te houden.
  4. Teveel in een keer – Als je iets wil veranderen, dan heb je daar werk mee. Een verandering komt niet vanzelf. Te veel dingen ineens veranderen vraagt te veel van je aandacht en tijd. Hierdoor krijg je het te druk, en in drukte is het altijd moeilijk dingen te veranderen.
  5. Geen tijd voorzien – Nieuwe doelen vragen tijd, sommigen vragen veel tijd. Als je een nieuwe taal wil leren, meer boeken wil lezen, meer wil sporten, … dan heb je daar tijd voor nodig. Kijk hoe groot de investering in tijd is die je moet maken om je voornemen te bereiken. Heb je die tijd om te investeren? Als dat niet zo is, weet je op voorhand dat je doel niet bereikbaar is.
  6. Je doet het alleen – Het stellen van een belangrijk voornemen vraagt een aanpassing in wat je doet. Het kan helpen je voornemen te delen met iemand. Maak regelmatig een afsprak met deze persoon en rapporteer de vooruitgang die je hebt geboekt.
  7. Je geeft op – Het ontwikkelen van een nieuwe gewoonte vraagt tijd. Een nieuwe gewoonte is een nieuw pad in je hersenen. Je kan dit vergelijken met een bospad. Als je een nieuw bospad wil creëren dan vraagt dit volharding. Ook in je hersenen is dat zo. Dat is de reden dat een nieuwe handeling een gewoonte is na ongeveer 28 dagen.

Stel je goede voornemens

Als je zorgt je voornemens niet het slachtoffer worden van bovenstaande punten dan verhoog je de kans dat jij je voornemens waar kan maken.
Wist je dat het delen van je voornemens ook anderen kan inspireren? Daarom nodig ik je uit om je belangrijkste voornemen te delen in de reacties onder dit bericht.

Gelijkaardige berichten:
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.