Maak je Time Management Flexibel - Agema Coaching

flexibelSommige mensen denken bij Time Management aan strikte procedures en strakke takenlijsten.

Om echt effectief te zijn moet je Time Management echter flexibel zijn. Je Time Management moet klaar zijn om zich aan te passen aan de avonturen van elke dag.

Flexibel Time Management

Heb je ooit al een dag gehad waarom alles ging zoals jij het gepland had? Ik denk niet dat ik ooit al een dag heb gehad met niet minstens één onverwachte gebeurtenis.

Je hebt problemen met de wagen, je technologie speelt op of je software werkt niet zoals je verwacht. Onverwachte onderbrekingen overvallen je. Het leven heeft zo zijn manier om zelfs de beste planningen om te buigen.

Click To Tweet

Hier zijn 7 redenen dat je Time Management flexibel moet zijn.

  1. Prioriteiten veranderen – Het is belangrijk om prioriteiten te hebben, en je wil steeds met je meest prioritaire taak bezig zijn. Prioriteiten zijn echter veranderlijk en ze hangen in grote mate af van de mensen in je omgeving en het verloop van de dag. Pas je prioriteiten aan als het leven ze aanpast.
  2. Het leven zoals het is – Het is voor de weerman ook nog altijd gissen naar het exacte verloop van de dag. Ook jij kan je dag niet 100% voorspellen. Je weet niet op voorhand wat de dag op je pad zal brengen. Het verkeer verdubbelt plots je tijd om op het werk te raken. Of je kind is ’s morgens plots ziek. Dat zijn voorvallen die er voor zorgen dat jij je prioriteiten moet aanpassen.
  3. Een goede planning kan je aanpassen – Je hoeft een planning niet uit te voeren zoals je ze hebt opgeschreven toen je de dag plande. Zelfs de beste planning kan bijgestuurd worden tijdens de uitvoering. Hou niet krampachtig vast aan je planning als er zich een betere aanbiedt.
  4. Dingen werken niet – Ondanks alle garanties die je hebt werken dingen soms niet zoals beloofd. Je zou dit onder punt 2 kunnen zetten, maar soms werken dingen niet. Je telefoon kan geen gesprekken meer aannemen, je hebt een probleem met de wagen of je agenda is een afspraak kwijt geraakt. Laat dit je niet stoppen. Neem een positieve houding aan en zoek een oplossing om dit te omzeilen.
  5. Je hebt extra tijd – Het kan voorvallen dat je plots extra tijd krijgt. Je moet onverwacht wachten op iets, een afspraak die op het laatste moment werd afgezegd. Maak je agenda en takenlijst flexibel als je extra tijd krijgt. Zelfs met 5 minuten extra vrije tijd kan je al veel doen.
  6. Je hebt minder tijd – Taken duren langer dan ingeschat, je moet meer doen dan gepland. Pas je planning aan als je minder tijd hebt dan verwacht. Dat is beter dan zomaar over te werken.
  7. Iemand heeft hulp nodig – Je hebt vast al gehoord dat je meer ‘nee’ moet zeggen om je eigen taken gedaan te krijgen. Maar soms moet je waar je mee bezig bent even laten liggen om een collega, vriend of familielid te helpen. Iemand helpen kan belangrijker zijn dan je eigen taken.

Aanpasbaar Time Management

Beschouw je Time Management, je takenlijst en je agenda niet als een strak keurslijf. Hou deze flexibel voor die momenten waarop het leven gebeurt.

Als jij je productiviteit aan kan passen aan de omstandigheden van de dag, dan blijf je productief, wat er ook gebeurt.

Vraag: Hoe houd jij je Time Management flexibel als er onverwachte dingen voorvallen. Je kan antwoorden in de reacties hieronder.

Gelijkaardige berichten:
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.